Thursday, March 5, 2009

Akademi Fantasia Musin ke-7



Akademi Fantasia kembali lagi
Oleh Serimah Mohd Sallehuddin
serimah@bharian.com.my

Astro janji bawa perubahan lebih menarik daripada musim lalu

TIDAK sabar menanti apakah bentuk transformasi yang kononnya bakal berlaku kepada Akademi Fantasia musim ketujuh (AF7). Program realiti TV sensasi itu akan kembali menemui penonton menerusi Astro Ria, Sabtu ini.

Semoga Satu Transformasi Besar Bakal Berlaku yang dijanjikan oleh Astro dalam AF musim ini tidak sekadar janji kosong. Janji serupa bukan tidak pernah diungkap, apatah lagi sejak beberapa musim yang lalu tatkala gelombang AF tidak begitu terasa seperti musim pertama hingga ketiga.

Selepas dua minggu mengumumkan barisan tenaga pengajar, Astro mengatur sidang media mengumumkan barisan pelajar yang bakal mewarnai AF kali ini. Hiasan dewan untuk majlis ini saja cukup gah, memberi memberi gambaran awal kesungguhan Astro dalam membawakan transformasi atau angin baru AF musim ini.

Keterujaan untuk mengetahui siapakah 20 calon awal yang dipilih mula pudar apabila satu persatu nama mereka diperkenalkan. Pertama, vokal mereka ketika menyanyikan dua baris lagu untuk memperkenalkan diri tidak berjaya membuatkan hati tertarik. Ini mungkin tidak adil untuk menilai mereka hanya dengan dua baris lagu, namun pengalaman masa lalu cukup membuktikan andaian itu tidak pernah tersasar.

Malah melihat pula beberapa wajah yang pernah menyertai program realiti lain bukan terbitan Astro, sekali lagi terdetik apakah itu peralihan baru yang dijanjikan Astro? Apakah kita sudah ketandusan bakat baru yang bagus sehingga terpaksa mengitar semula pesertanya?

Nama pelajar atau peserta seperti Abraham Edwin Dugot (AB) pernah menyertai One In A Million, Khairil Azam Pilus (Aril) pernah mencuba nasib di dalam program Gangstarz dan Rubisa Tiasin (Rubisa) daripada program My Starz LG. Apakah Astro cuba untuk mengambil formula tahun lalu apabila menobatkan Stacy sebagai juara AF musim ke-6.

Selain peserta program realiti, 20 calon awal itu turut menyenaraikan penyanyi yang sudah memiliki album Nas Adila Mohd Dan. Kita nantikan tranformasi yang dijanjikan kerana sebelum ini penyanyi berasal dari Johor Bahru ini pernah mengubah hala tuju muziknya dari irama Malaysia kepada muzik rancak sentuhan Cat Farish, namun dia masih lagi di takuk lama.

Pengurus saluran Astro Ria, Khairul Mizan Shagul berkata, transformasi sentiasa dilakukan dalam AF setiap kali program itu disiarkan. Bagaimanapun, katanya, perubahan ini tidak hanya berlaku kepada pelajar tetapi tenaga pengajar, format juga pasukan penerbitan.

“Kita perlu beri mereka peluang. Mungkin terlalu awal menilai bakat pelajar. Tirai Akademi Fantasia pada 7 dan 8 Mac ini akan lebih memperkenalkan peserta dengan lebih mendalam. Dalam jangka masa dua hari itu, mereka akan cuba menonjolkan diri yang sebenar.

“Semua 20 calon awal ini adalah yang terbaik daripada 9,000 orang yang datang uji bakat. Kami sendiri kagum dengan sambutan yang cukup menggalakkan terhadap program ini. Angka itu adalah yang tertinggi dan ia meningkat sebanyak 33 peratus daripada musim lalu.

“Ujian saringan kali ini juga lebih ketat. Kita mahu pelajar tahun ini mempunyai mutu vokal yang tinggi. Kriteria utama yang menjadi pilihan kami adalah peserta yang boleh menyanyi dan memiliki nada suara menarik, yang paling penting mereka tidak pekak nada,” katanya.

Walaupun Astro membuka penyertaan kepada rakyat Singapura, tetapi tidak ada peserta dari negara jiran itu terpilih. Menjelaskan perkara itu, Khairul Mizan berkata, pemilihan bukan dibuat berdasarkan negeri, negara atau umur sebaliknya kepada kemampuan vokal peserta.

Menurutnya, dia tidak mahu jika ada yang mempersoalkan mengenai bilangan peserta yang kebanyakan berasal dari negeri tertentu kerana pemilihan memang dibuat berdasarkan ‘siapa yang terbaik’.

“Mungkin orang akan melihat dan mempersoalkan kenapa peserta AF kali ini banyak dari negeri tertentu. Perkara itu bukan disengajakan, kita tidak ada kuota untuk negeri ataupun umur. Apa yang kita cari ialah peserta yang terbaik,” katanya lagi.

Ramai peserta sudah berkahwin

MUNGKIN inilah yang dikatakan benar-benar ingin kelainan menyebabkan Astro lebih terbuka mendedahkan status pelajar AF7. Ia adalah satu sejarah baru program ini apabila enam calon awalnya sudah berkahwin.

Peserta yang paling berusia dan bapa kepada dua anak ialah Kelana Ayu berasal dari Bintulu, Sarawak berusia 40 tahun. Seorang lagi peserta lelaki yang sudah berumah tangga ialah Mohd Rashidi Mohamad Isa, 27, berasal dari Ipoh, Perak. Bagaimanapun Rashidi masih belum dikurniakan cahaya mata.

Peserta wanita yang memegang status isteri pula Ismaliza Ismail berusia 30 tahun yang juga ibu kepada lima orang anak. Isma, isteri kepada penyanyi kumpulan 2 by 2, Zulkifli Majid dan juga kakak kepada penyanyi Tomok yang kini berperang dalam One In A Million.

Tidak ketinggalan berjaya menempatkan diri dalam pusingan awal ialah isteri kepada pelakon, Ezani Nazariff, Lizda Nuryanti Abidin, 27 tahun dari Tawau, Sabah. Turut bergelar ibu ialah bekas peserta My Starz LG, Rubisa, ibu kepada seorang cahaya mata.

Khairul Mizan berkata, status dan usia bukan benteng penghalang untuk peserta membina kerjaya dalam dunia nyanyian kerana AF sudah membuktikan dengan kejayaan pelajarnya mengubah taraf hidup mereka.

“Mengambil pelajar berusia bukanlah satu masalah. Mereka juga diterima peminat, Mama Rina adalah salah contohnya. Dia kini tidak lagi menyanyi di kelab seperti dulu, malah kehidupannya berubah setelah dia menyertai AF,” katanya.

Kita nantikan sejauh mana strategi Astro akan berjaya supaya peminat tidak ada lagi pandangan skeptikal terhadap janji manis yang ditaburkan Astro selama ini.

INFO: Peserta awal AF7

AKIM (Afiq Hakim Ahmad, 18, Johor Bahru, Johor)

AB (Abraham Edwin Dungot, 26, Ranau, Sabah)

OBRI (Ahmad Sobri Hasmuni, 24, Johor Bahru, Johor)

KELANA (Kelana Ayu, 40, Bintulu, Sarawak)

ARIL (Khairil Azam Pilus, 24, Kuala Lumpur)

QHAUD (Mohd Qhauhd Abdul Rashid, 25, Selangor)

SIDI (Mohd Rashidi Mohammad Isa, 27, Ipoh, Perak)

YAZID (Mohd Yazid Ibrahim, 22, Johor Bahru,Johor)

FAEZAH (Alpaezah Manaf, 20, Keningau, Sabah)

CABBY (Cabrine Blaire Bernard Solibun, 20, Kota Kinabalu, Sabah)

CLAUDIA (Claudia Fay Geres, 24, Kuching, Sarawak)

ISMA (Ismaliza Ismail, 30, Kuala Lumpur)

LIZDA (Lizda Nuryanti Abidin, 27, Tawau, Sabah)

RUBISA (Rubisa Tiasin, 23, Kota Marudu, Sabah)

ADILA (Nas Adila Mohd Dan, 23, Johor Bahru, Johor)

ZIZI (Nur Fazelah@Zizie Mohd Tahil)

AISHAH (Siti Aishah Bujang, 18, Kuching, Sarawak)

RINI (Zuzafrini Zulkifli, 26,Kajang, Selangor)

HAFIZ (Mohd Hafiz Mohd Suip, 19, Kuching, Sarawak)

AMIM (Abdul Hamim Suleiman, 21, Johor Bahru, Johor)


Hak Cipta Terpelihara 2007 - Berita Harian Sdn. Bhd.


-------------------------------------------------------------------------------------
The guy from Bintulu had to leave earlier when he was not accepted amongst the 14 Finalists. A sad ending,end of a fairy tale. So,Claudia made it through. Its up to your support now to advance further in this AF 7 competition because your votes help a lot. So please, let us join hands and AFUNDI CLAUDIA, and send it to 32999.
Hopefully, this could be OUR "Sarawakian" YEAR. MFSB wish Claudia All the Best! And Good luck!

2 comments:

  1. Unggal Stephen,

    Manah runding nuannya madi.Uji ngaga Fan Club ngambi mayuh kitai ari Swk tu support ia enggau semua sida ke ari Swk.Aku siko ari penyukung clubnya.B.Lapok

    ReplyDelete
  2. Arap ke pejalai jauh agi, on Sun night temu sapa kena "buai" cuma tinggal 12 ari 20 contestants, if we can go further ari peringkat tu, tau kitai ngaga Fan Club, nggal.

    ReplyDelete